Slechte lucht in uw kantoor veroorzaakt ziektes !

Bent U zich niet lekker als U van het werk komt ? Voelt U zich een stuk beter na het werk, na het verlaten van je kantoor? Of heeft U last van hoofdpijn, lopende neus… allemaal oorzaken die niet stroken met een klassieke diagnose? Dan zou de oorzaak wel eens je werkruimte zelf kunnen zijn. Men spreek dan van een “ziek gebouw” syndroom.

Het gebouw kan intern “ziek” zijn ten gevolge van slechte lucht veroorzaakt door een slechte verluchting van de werkruimte, een slecht werkende verwarming of een slecht afgestelde airconditioning t.o.v. de werkruimte. Ook elektrische toestellen of kantoormateriaal kan de oorzaak zijn van het verschijnsel.

De oorzaak ligt een groot stuk aan de indeling en het ontwerp van het gebouw zelf. Alsook de technische uitrusting om de werkruimte voldoende te ventileren. Om energie te besparen worden kantoorgebouwen vandaag de dag potdicht gemaakt. Hierdoor is er veel te weinig luchtcirculatie wat kan zorgen voor te weinig zuurstof of slechte lucht. Landschapskantoren worden onderverdeeld in kleine compartimenten om het werkrendement te verhogen. Dit heeft natuurlijk ook nadelige gevolgen voor de luchtcirculatie en de aanvoer van verse lucht in de verschillende compartimenten.

Uiteraard kunnen deze slechte omstandigheden ervoor zorgen dat de lucht binnenin het kantoor slechter wordt dan buiten het kantoor.

Uit studies blijkt dat ongeveer 30 % van nieuwe ontworpen of verbouwde kantoren zorgen voor een slechte luchtkwaliteit.

Wat zijn de symptomen van het werken in een “ziek” kantoorgebouw ?
·         Neusverstopping
·         Zere keel
·         Moeheid
·         Droge keel
·         Hoofdpijn
·         Brandende ogen
·         Huidirritatie

 Uiteraard is het vrij moeilijk te achterhalen of bovenstaande oorzaken iets te maken hebben met uw werkomgeving.

Wat veroorzaakt nu de “luchtvervuiling” binnenin een kantoor ?

1. Biologische vertegenwoordigers

De biologische vertegenwoordigers zoals bacteriën, virussen, pollen, huisstofmijten, schimmels, … zijn bijna overal aanwezig, zowel binnen de kantoorruimte als buiten de kantoorruimte.

Deze kunnen zich verplaatsen door de lucht en zijn meestal niet zichtbaar. Ook kunnen ze zich vastklemmen aan andere rondvliegende deeltjes welke in ons ademhalingssysteem terecht komen.

De oorzaak van de aanwezigheid van deze organismen is omdat ze zichzelf kunnen voeden door slechte afzuigsystemen en slecht onderhouden ruimtes zoals cafetaria, toiletten, …

De biologische vertegenwoordigers kunnen allergische reacties veroorzaken alsook waterende ogen, hoesten, ademhalingsproblemen,.. Vooral mensen die een astma probleem hebben moeten de ruimte voldoende onderhouden doordat zij zeer gevoelig zijn voor deze vertegenwoordigers

2. Carbon Monoxide

Dit reukloze gas kan risico’s inhouden binnenin een kantoorruimte of werkruimte. Dit gas zit in de uitlaatgassen van wagens. Indien een kantoorgebouw een ondergrondse garage heeft, gesitueerd onder het kantoorgebouw, kunnen de uitlaatgassen binnenin het kantoorgebouw “sluipen” ten gevolge van het verschil in luchtdruk tussen compartimenten. Ook spleten en openingen in de afvoersystemen kan ervoor zorgen dat het gas “binnensluipt”.

Werken in een omgeving, dicht gelegen bij een druk bereden weg, kan ervoor zorgen dat het gas de werkruimte binnenkomt.

Carbon Monoxide kan moeheid, verwardheid, draaierigheid, hartproblemen, … veroorzaken.

3. Formaldehyde

Is een chemisch product dat aanwezig is in meer dan 3.000 producten, gebruikt in een werkomgeving. Het product wordt aangetroffen in: lijmen, vezelplaat, panelen, gordijnstoffen, zonneweringsstoffen,…

Formaldehyde kan een zere keel, hoofdpijn, moeheid, draaierigheid, … veroorzaken. Het product kan kanker veroorzaken.

4. Sigarettenrook, passief roken

Het is geweten dat sigarettenrook meer dan 4.000 chemische stoffen bevat zoals: nicotine, formaldehyde,…

Het effect van passief roken is even desastreus voor meerokers dan voor mensen die actief roken. Roken op het werk moet gebeuren in de daar voor voorziene ruimtes. Deze ruimtes moeten ook duidelijk aanduiden dat enkel daar kan gerookt worden. Een degelijk afzuigsysteem moet voorzien worden.

Sigarettenrook kan geïrriteerde ogen veroorzaken, longkanker, hartproblemen,…

5. VOC’s

VOC’s of Volatile Organic Compounds ( Vluchtige organische stoffen ) zijn afkomstig van vaste of vloeibare delen als gas op kamertemperatuur. Deze bevatten verschillende chemische producten zoals: benzeen, carbon tetrachloride,…)

Deze kunnen op korte als op lange termijn een ernstig effect hebben op de gezondheid van de werknemers.

Het product wordt aangetroffen in: kantoormeubelen, verf, bekleding, toners, markeerstiften & pennen,…

VOC’s kunnen de ogen, neus en keel irriteren, hoofdpijn veroorzaken. Langdurige blootstelling kan de nieren en de lever aantasten en het zenuwstelsel.

Wat kan eraan gedaan worden ?
 

  • Maak alle ruimtes zoveel mogelijk rookvrij. Laat geen niet-rokers door een rookruimte gaan.
  • Voorzie een degelijk ventilatie systeem binnenin een kantoorruimte. Het systeem met duidelijk de slechte lucht afvoeren en verse lucht toevoeren in een juiste verhouding. Alle compartimenten in een landschapskantoor moeten voorzien zijn van verse lucht.
  • Open zoveel mogelijk ramen en deuren om een luchtcirculatie te bekomen. ( vermijd indien lawaai en uitlaatgassen aanwezig zijn )
  • Houdt rekening met een juiste luchtvochtigheidsgraad. Deze ligt het best tussen 30% en 60%. De kamertemperatuur mag niet te hoog zijn in combinatie met een te hoge vochtigheidsgraad. Deze stimuleren de biologische vertegenwoordigers. ( zie boven )
  • Reinig en desinfecteer regelmatig elk deel van het ventilatiesysteem, verwarmsysteem, airconditioning, bevochtigers,  luchtfilters, blazers en pompen.
  • Hou rekening met het plaatsen van nieuw kantoormateriaal, kantoormaterieel, bekleding, tapijt,…Deze kunnen stoffen bevatten die slecht zijn voor de gezondheid.
  • Verhoog de eerste weken het ventileren van nieuwe of gerenoveerde kantoorgebouwen.
  • Verwijder en vernieuw de oorzaken die luchtvervuiling veroorzaken.
  • Vraag de verkoper van bureaumateriaal of de materialen vrij zijn van gassen en of deze teruggebracht mogen worden indien blijkt dan werknemers ziek worden.
  • Laat alle afvoerbuizen nakijken op gaten en spleten. Zeker afzuigbuizen die afkomstig zijn uit een ondergrondse garage of rookruimte.
  • Vraag aan onderhoudsfirma’s voldoende garanties dat er geen onderhoudsproducten gebruikt worden die schade kunnen aanrichten aan de luchtwegen van de werknemers
  • Indien U zelf last hebt, spreek uw overste aan.

 Indien zou blijken dat werknemers klachten krijgen door hun werkomgeving, raden wij aan een specialist aan te stellen die de luchtkwaliteit van kantoorruimtes kan verbeteren.

Deze kunnen de lucht testen en eventueel een professionele oplossing bieden om de werkomgeving gezonder te maken.